Monday, August 25, 2008

Zout wordt zoet

08:05, ik had mijn spullen gepakt voor een tocht van Kornwerderzand naar Harlingen om dat samen met Rob te varen. Eerst maar even de marifoon uitluisteren. De windverwachting zw 4-5 later 5-6 maar wel al een stormwaarschuwing van kracht 6 bij Harlingen. Tja, dat zou toch wel zwaar worden als we terug tegen de wind in zouden moeten harken (vakjargon:-).

Na overleg met Rob hebben we besloten het Markermeer op te gaan en een tocht te varen vanaf Schellinkhout. Zoutwater verruilden we voor zoetwater. We kwamen daar aan en het barste er van de kitesurfers, een gezellige boel. Tja, die gasten komen pas bij windkracht 5-6 uit hun bed. Maar ja, de wind voelde helemaal niet zo als 6, want ze hadden zelfs op het IJsselmeer en Markermeer een waarschuwing 6. Na meten bleek het halverwege de 4 te zitten, heel apart.

Rob was tochtleider vandaag en had, ondanks dat we maar met z'n tweeën waren, een uitgebreide briefing gehouden. Er zouden geen koersen gevaren worden, we zien wel. De groep moet bij elkaar blijven en bij een redding niet passief zijn. Dus wij gewoon het water in en ons laten leiden door de boot en wind.

Een kleine 1,5 uur peddelen tegen de wind in (werd af en toe 5) bracht ons bij de vluchthaven van Schardam. Daar zaten we op een enorme bank op de kop van de haven ons af te vragen waar ze toch die windkracht 6 vandaan hadden want nog steeds was er een waarschuwing. Na het eten brachten de boten ons richting Hoorn. Heel af en toe trok de wind aan tot 5 en dat had leuke golven tot gevolg. De Hoornse Hop is best wel interessant water, een aanrader.

In Hoorn aangekomen was het al lekker druk met toeristen en boten. In de haven konden we uitstappen en een portie kibbeling eten. Met volle buik en vol gas peddelden we terug naar Schellinkhout uiteraard met onderweg de nodige Head Dips en eskimorollen. Bij het surfstrandje waren ongeveer 50 surfers bezig dus was het een beetje slalommen om aan de kant te komen.

Thursday, August 14, 2008

Fixeren van de sleeplijn aan een haak

Een veel voorkomend probleem. De sleeplijn bevindt zich niet op de juiste plek in de karabijnhaak. Bij aankoppelen vervelend en bij afkoppelen soms een groot probleem. Ik zelf heb bijna een keer mijn haak verspeeld door dit euvel. Tijdens het zeekamp kreeg ik een tip die ik graag deel. Een simpel stukje fietsband lost het probleem op.


Neem een stukje fietsband van ongeveer 1.5 á 2 cm.
Steek de haak door het stukje fietsband.
Steek nu de haak door het oog van de sleeplijn.




Pak nu een kant van het stukje fietsband.
Twist het en steek nog een keer de haak door de fietsband.





Schuif de lijn nu op tot de plek waar deze moet blijven zitten.






Eenvoudig maar zeer werkzaam.

Tuesday, August 12, 2008

Aanpassen van een sleeplijn


Na een tijdje met een normale sleeplijn te hebben gesleept wilde ik graag een deksleeplijn. Minder belasting voor je rug is wel het grootste voordeel.

Valley verkoopt een deckmounted townline welke bestaat uit een robuuste zak, 14 meter lijn ( inclusief schokkoord ) een haak en drijver. Het geheel wordt op het dek vast gemaakt door middel van meegeleverd klitteband. In eerste instantie lijkt dit fantastisch, echter is het zo dat de kracht van klitteband af neemt als het nat wordt. Daarnaast is het geheel absoluut niet bestand tegen de branding. Meerdere malen had ik al meegemaakt dat ik uit de branding kwam met de zak naast mijn boot, de lijn nog vast in de towningcleat, dat gelukkig nog wel.

Op het zeekamp besloot ik om het geheel om te bouwen, mede door het deelnemen aan een workshop slepen welke gegeven werd door Axel schoevers. Daarnaast kon ik ook inspiratie op doen bij medekanovaarders. Dat is nog een voordeel van zeekampen.

Ik heb er voor gekozen om de oorspronkelijke lijn te combineren met de karabijnhaak van mijn Palm Pro Townline ( dit was oorspronkelijk een band welke ik al had vervangen voor een touw ) welke beter is. Wel heb ik van de haak de inkeeping weg gehaald door te vijlen, omdat je hier makelijk achter blijft haken met de deklijnen bij haast en moeilijke omstandigheden om aan en af te koppelen( de praktijk van een sleepsituatie dus ). Ook de drijver heb ik weggelaten omdat deze in de weg zit wanneer een tandemsleep gemaakt dient te worden.


De zak van Valley gebruik ik niet meer. Deze is vervangen door een (waterdichte) zak/tas van 5 Ltr ( puur vanwege de robuustheid hier van) . Hier heb ik een messingring in gemaakt en berg ik de lijn in op. De zak wordt op het achterdek gelegd onder het dekelastiek. Bij een sleep grijp ik de zak en kan de lijn er makkelijk uit halen.

Monday, August 11, 2008

Zeekamp geslaagd !



Het zeekamp is weer voorbij. Een zeer geslaagde week mag ik wel zeggen, daarover straks meer. Helaas konden we door de wind niet elke dag het zilt op. We hebben zelfs een rustdag gehad vanwege de kans op onweersbuien. Toch is er weer veel geleerd, leuk gevaren en veel plezier beleefd. De camping heeft vele malen zoveel water te verduren gehad dat we bijna tochten konden varen van de tent naar de kantine.

Gedurende de week werden er ook nog diverse examens afgenomen. Nico heeft het brevet Zeevaardigheid Extra behaald. Een hele eer mag ik wel zeggen en verdiend, want ik heb Nico vele avonden uitgevloerd op de camping meegemaakt. Zelf heb ik het brevet Zeevaardigheid behaald, samen met nog vele andere leden van kanovereniging Ossa. Al met al zeer geslaagd dus.

Nog even over het brevet Zeevaardigheid. Vaak wordt mij gevraagd of ik nu waarde hecht aan het brevet. Mijn antwoord daar op is altijd stellig nee. Dat vraagt om een toelichting. Het brevet zelf zegt mij niets. Het geeft een nivo aan waarop je zit, maar dat is vaak ook zelf in te schatten. Je moet het brevet waardig zijn. Nu ZV behalen en vier jaar lang niet varen laat mij het ZV brevet houden, maar de waardigheid wordt misschien wel hard minder. Vrijheid in je boot voelen is belangrijk. Blijven varen en technieken oefenen is ook zeer belangrijk. Dat is wat ik ook wil blijven doen en wellicht in de toekomst nog een brevet halen, als ik voel dat ik ook dat nivo waardig ben.

Dit alles is echter allemaal ondergeschikt aan het varen en plezier houden in deze mooie hobby, want het moet wel leuk blijven.

Friday, August 1, 2008

Een week op zeekamp

Vanaf morgen is weer het jaarlijkse zeekamp van PeddelPraat. Op dit zeekamp is de mogelijkheid om opgeleid te worden voor ZV of ZVE en daar, mits de omstandigheden goed zijn, examen te doen. Al met al een week met veel varen, navigeren, reddingen en theorie. En natuurlijk staat het samenzijn en het samen varen voorop. We staan met een vast basiskamp in Anna Paulowna van waaruit we vetrekken met de kajaks op de auto naar de Noordzee, Waddenzee of IJsselmeer.