Tuesday, December 12, 2006

Solotocht Rijswijk - Heerhugowaard Ruud

Tochtgegevens opschrijven

Niet echt een grootwatertocht maar vanwege de kou, slecht weer, oversteek van meren en het Noordzeekanaal classificeerde ik het toch als grootwater.

Zondag 19 november 2006, 08:05
Ik sta op het NS station met een grote rugzak en een peddel in mijn hand om mijn nieuwe kajak op te halen in Rijswijk. In twee dagen de boot terugvaren naar Heerhugowaard, totaal 86 kilometer. De eerste dag 30km en de tweede 56km kajakken.

10:00
Na de treinreis al lopend naar Axel. Uiteraard als eerste de boot uit het plastic halen en bekijken. Precies de kleur die ik hoopte en keurig afgeleverd. Eerst aan de koffie en praten over kajakken, mogelijkheden voor websites etc..

11:30
Axel had mij afgezet in Leidschendam vanwaar ik mijn reis begon. Beetje regenachtig, windkracht 3-4 en wat fris. Gelukkig kwam de zon af en toe door en mijn pauzes bracht ik dan ook door in de zon op een bankje langs de kanten van "De Vliet". De Vliet is een mooie niet al te brede vaart die o.a. door Leiden heen gaat. Na Leiden varend over de Kagerplassen. Op de pauzeplek een korte videoreport.

Lisserbroek
16:30
Na 30 kilometer aangekomen in Lisserbroek waar ik een perfecte slaapplaats had bij René. Ligt vermoeid liepen we met kajak en al door de straten van Lisserbroek om uiteindelijk bij het huis van René door de steeg heen naar zijn achtertuin te gaan. Ech nie.............. de steeg was te smal voor deze 5,10 meter lange kajak! De draaien konden niet gemaakt worden. Wat nu..........

Uiteindelijk zijn we via het voorraam, door het huis heen en via het achterraam in de achtertuin gekomen. Heel bizar. Maar het lukte wel.
Via de ramen naar de tuin tillen

Na een heerlijke verfrissende douche even hangen op de bank en daarna heerlijk dineren bij de Griek in Lisse. Een geweldig idee van René:-) Uiteraard 's avonds nog even gevlogen met onze flightsimvrienden van DFN.

Maandag 20 november 07:15
Na een heerlijke nachtrust op voor de lange dag met vele kilometers. Erg slecht weer helaas. Harde wind en alleen maar regen. De eerste stop kon ik pas in Haarlem houden waar ik uiteindelijk onder een hoge brug kon schuilen. Ook weer een korte video..


12:30
Na een enerverend stuk kajakken, o.a. door de sluis van Spaarnwoude en over het Noordzeekanaal, kwam ik aan bij de sluis in Nauerna. Daar moest ik overdragen. Ik werd geholpen door een timmerman en werd gelijk uitgenodigd om in de schaftkeet koffie te drinken, wat ik natuurlijk niet afsloeg in die kou en regen. Bij het schoonmaken van mijn karretje gleed ik nog in het water door de gladheid. Neopreen kwam nu goed van pas en werd niet echt nat.

18:38
Na vele uren gepeddeld, gezongen, peddelslagen tellend, schreeuwen etc.., te hebben tikte ik de steiger van OSSA aan. Helemaal gebroken stapte ik uit mijn kajak. Margriet heeft de hele dag standby gestaan om me overal te kunnen oppikken als ik het niet vol zou houden maar ik heb het toch tot het eind kunnen redden.

Tips als je alleen gaat kajakken:
neem genoeg eten en drinken mee, liefst een Marifoon aan boord, goede kaarten, verlichting, GPS. Laat weten waar je zit zoveel mogelijk.

No comments: