Tuesday, August 18, 2009

Zeekamp 2009



Van zaterdag 1 augustus tot en met zondag 9 augustus werd het zeekamp van Peddel Praat gehouden. Zeekajakkers.nl werd daar vertegenwoordigd door Rob en Nico.

Rob heeft zich bezig gehouden met de opleiding naar het ZVE en het behalen van KRT.
De Kajak Reddings Test (KRT) wordt gezien als één van de zwaarste tests binnen het zeekajakken. De test behelst een aantal reddingen uit te voeren met een lotusslachtoffer op open water met gematigde condities (windkracht 2-4 Bft) en is een graadmeter om vast te stellen of de kandidaat over voldoende kennis en technieken beschikt om in geval een ongeluk tijdens een kanotocht, de juiste acties te nemen. In de vooropleiding moeten de kandidaten het certificaat Zeevaardigheid reeds hebben gehaald.
Het examen bestaat uit een zestal onderdelen verdeelt in een praktijk en een theorie gedeelte.
In het theorie gedeelte komen er vragen aan bod over de uitrusting, kleding het uitvoeren van reddingen het voorkomen van ongelukken, shock en bloedingen.
De praktijktest bestaat uit het demonstreren van een aantal vaardigheden zoals mond op mond beademing, stabiele zijligging en behandeling van shock. Ook moet er een demonstratie worden gegeven van het onder controle brengen en het redden van een drenkeling. Kortom er komen in deze test een aantal situaties voor waar adequaat op gereageerd moet worden.
Rob is cum laude geslaagd voor dit examen. Ik wil hem hierbij nogmaals hartelijk feliciteren.

Ik heb mij deze week bezig gehouden met het leiden van de tochten. Op een goed moment vraag Albert-Jan, die de instructeur van de groep is, heb je nog wat geleerd? Ja natuurlijk ik heb veel geleerd. Op het moment dat ik mijn antwoordt geef realiseer ik me dat die te snel en ondoordacht gegeven is. De volgende vraag kon ik verwachten. Wat dan? De reactie op die vraag is niet zo eenvoudig. Niet omdat de leermomenten er niet zijn, maar wel omdat die leermomenten soms moeilijk te duiden en uit te leggen zijn.
Wat me erg duidelijk is geworden, is het feit dat een groep mensen vooral veilig moeten kunnen varen maar dat er ook plezier aan de tocht beleeft moet worden met respect voor de natuur. Buiten de tochtplanning is vooral omgang met mensen en een stuk mensen kennis van groot belang.
Na de eerste paar dagen ben ik aan het eind van de dag kapot. Ik wil te veel regelen en in de gaten houden. Dit is een leermoment, ik moet iets losser en vrijer worden. Verschaf duidelijkheid op momenten waar nodig en geef zonodig een vriendelijk dwingende aanwijzing. Wat kan zeekajakken toch mooi zijn.
Al met al is het een leuke leerzame week geworden met een leuke enthousiaste groep mensen. De vaaromstandigheden perfect. Kortom een super week.

No comments: