Monday, April 7, 2008

Een oefenrondje

(Bekijk hier de foto's...) met dank aan Axel Schoevers


Zaterdagmorgen dacht ik wel eens van mijn spierpijn af te zijn ( zie vorige tocht Grevelingen). Tot het moment waarop ik mijn uitrekte. Gelukkig staat er weinig wind. Een blik uit het raam leert me dat het inderdaad bijna niet waait, er wat mist hangt en dat het motregent. Onderweg naar Almere wordt het er met de regen niet beter op, de mist verdwijnt. Al snel verzamelt een groep kajakkers zich op het Zilverstrand in Almere. Allemaal bekende gezichten van Peddelpraat en geen van alle beginners. Dat laat ruimte om de plannen iets aan te passen. Omdat nog niet iedereen op Pampus is geweest gaat het onder de brug door langs de boeien eerst richting dit fort. De wind weet zowaar nog kleine golven te produceren, het deint, maar het is droog en de zon komt af en toe tevoorschijn.

Op Pampus mogen we in de ontvangstruimte koffie drinken, een uiterst vriendelijk gebaar. Aan tafel worden de verdere plannen gesmeed en het wordt een rondje om IJburg. Eerst met de golven mee richting het P.E.N eiland en langs de dijk verder. Later las ik op de kaart dat dit verboden gebied is. Uitzonderingen voor handvoortbewogen vaartuigen zag ik zo snel niet.

Op het IJsselmeer hadden we al het typerende grijs/groenige water, de zwarte luchten en achter ons de zon, maar ook gedonder en de bliksem. Vlak bij de A10-oost barst de regen los. We vinden iets verder nog een hippie-achtig cafe voor een laatste stop, waar het ook gelukkig is opgehouden met regenen.

Rondom vijf uur zetten we voet op het Zilverstrand van Almere. Bijna 31 km gevaren in een gemiddeld tempo van ruim 6,5 km/uur en dat is inclusief drijfpauze's. Een goed oefenrondje dus. Bart wilde nog eskimoteren, maar ik doe niet mee want ik zit er wel doorheen en vindt het zo wel koud genoeg. Ruud ontbreekt als motiverende factor. Het wordt dus droog uitstappen...

6 comments:

Anonymous said...

Tja, ik zoek ze allemaal op :-)

Eerst met de golven mee richting het P.E.N eiland en langs de dijk verder. Later las ik op de kaart dat dit verboden gebied is.

Volgens de kaart van 2008 (Y - IJsselmeer) is er nergens rond IJburg verboden gebied. Het enige waar je niet mag komen is de Ballasthaven achter de vijfhoek, daar zijn we niet in de buurt geweest.

Rob Berbee said...
This comment has been removed by the author.
Rob Berbee said...

Tja, ik heb de kaart van 2006, en daar is het nog verboden gebied, maar goed nieuws dat het nu niet meer verboden is.

Bedankt voor de aanvulling Bart.

Ruud Legdeur said...

Ik heb hier ook nog even gekeken op de kaart van 2007. Ook daar is het nog verboden gebied bij de P.E.N./Haveneiland Oost en kan je niet rond IJburg. Fijn dat dit nu is veranderd.

Rob Berbee said...

Ik meen echter kaarten te hebben gezien van 2008 waarop het ook nog verboden gebied was, erg vreemd.

Unknown said...

Naar aanleiding van deze discussie heb ik iets verder zitten zoeken maar er vrijwel nix meer verboden water op de kaart van 2008. Stukken land zijn wel als verboden aangegeven maar water vrijwel nergens, waar we gister hebben gevaren is het langs de kust ook verboden geweest, ook dat vindt ik niet terug. Het Zwarte Meer is wel grotendeels verboden, meer dan vorig jaar zelfs.

Ik ga van de week ergens op internet wel de vraag stellen.