Monday, May 19, 2008

Project kniebuis

Met het groeien van de kajakervaringen groeit ook gestaag de uitrusting mee, en wanneer je op grootwater gaat varen groeit eigenlijk alles naar de regels van zeevaardigheid. Daar horen ook lichtsignalen bij in de vorm van pijlen en stakels. Twee parachutepijlen en een handstakel vonden enige tijd plek in een waterdichte zak, opgeborgen in het rugcompartiment van mijn zwemvest. Dit is echter toch wel nadelig. Het is zwaar en neemt de ruimte in waar ook nog een waterzak plek moet vinden ( en in mijn geval ook nog Nico signalen ). Zo kwam ik op het idee om een kniebuis te gaan maken. Na wat denkwerk heb ik een kniebuis gemaakt van pvc buis met een diameter van 110. Hier kan je een einddop voor vinden en een schroefdop. Het geheel werd gemonteerd met muurbeugels en met epoxy tegen het bovendek verlijmd. De muurbeugels zijn echter van plastic en veel plastic hecht niet voldoende met epoxy. Na een aantal tochten liet de buis dan ook los.


Nieuwe ideeën ontstonden om de buis vast de maken door middel van bouten door het bovendek. Hier ben ik echter niet gecharmeerd van en dus bedacht ik om een buis te maken van epoxy met glasmat. De oude buis werd als mal gebruikt. Magnetronfolie verhinderde dat de mal aan de oude buis hecht.


Vier lagen glasmat met epoxy maakte de mal sterk genoeg en toch licht. De matten werden overlappend neergelegd en ook in de beide richtingen ( lengte en breedte, of dit nodig is betwijfel ik echter want glasmat is al gevlochten ). De mal is open aan de voorkant en achterkant, dus het water kan goed weg komen. Nadat de mal klaar was heb ik met een ijzerzaag de zijkanten netjes afgezaagd, evenals het begin en einde van de buis. Na het nodige schuurwerk kon de mal in de boot gelamineerd worden. Hier is ook weer 10 cm glasmat voor gebruikt met epoxy. Van deze 10 cm werd de helft tegen het dek gelamineerd en de andere helft tegen de kniebuis. Als laatste heb ik wat zwarte spuitlak gebruikt om de binnenkant een kleurtje te geven.


Kniebuizen worden soms ook gebruikt om (extra) steun te hebben, bij eskimoteren maar ook bij scullen en de hoge steun. Op zich zou dit met deze buis, mits groter uitgevoerd, moeten kunnen. Tijdens het maken van de buis merk je dat alles nog behoorlijk bewegelijk is, maar na het bevestigen aan het bovendek is het een solide geheel. In mijn geval was dit echter niet nodig omdat mijn knieën prima steun kunnen vinden tegen het dek en mijn zitje is opgevuld voor prima heupcontact.


Als laatste heb ik twee gaatjes geboord aan de opening van de buis en een touwtje gemonteerd welke van een oude kaarthouder af kwam. Ik kan de lengte van het touw stellen. Een ander idee is om een elastiek te monteren. Het enigste doel is dat de waterdichte zakken er niet uit kunnen spoelen.















Hier een beknopt werkschema;

- Maak een mal, eventueel van een pvc buis maar denk bijvoorbeeld ook aan piepschuim of iets dergelijks.

- Pas de mal in de boot. Kijk of het je niet hindert met instappen en dergelijke. Verander eventueel nog de afmetingen. Bedenk ook goed hoeveel ruimte je in de buis wilt hebben voor opslag.

- Wikkel de mal in folie of gebruik een andere tussenlaag waardoor de mal te verwijderen is.

- Knip de glasmat van te voren (ruim) op maat en maak epoxy aan. Draag tijdens het verwerken van epoxy handschoenen.

- Smeer de mal in met epoxy, leg daarover de glasmatten, tamponeer alles aan en breng nog een laag epoxy aan. Ook is het mogelijk om de mat van te voren in te weken. Dit heb ik zelf gedaan omdat de mal een buis was en het einde van de matten dus naar beneden hing. Breng eventueel nog een tweede laag mat aan maar bedenk dat te veel epoxy alleen maar zal zakken. Zelf heb ik colloidal silica aan de epoxy toegevoegd om deze stijver te maken ( denk bij deze toevoeging aan het gebruiken van iets meer harder dan de normale verhouding ( de epoxy en toevoeging die ik gebruik zijn van West System ).

- Herhaal het aanbrengen van de glasmat en epxoy tot de gewenste dikte is behaald.

- Zaag en schuur de mal ( denk aan een mondkap ) en lamineer hem tegen het bovendek van de boot.

No comments: