Tuesday, May 5, 2009

Gebroken peddel

Afgelopen weekend tijdens een oversteek van Andijk naar Stavoren (verslag volgt nog) was het prachtig mooi weer en bijna geen wind. Op de helft van de tocht was ik wat aan het spatten met water en gaf een klapje met mijn peddel op het water. Ineens "PATS" lag mijn steel in tweeën! Een geluk dat het in rustige omstandigheden gebeurde want het in elkaar zetten van mijn reservepeddel liet te wensen over. Ten eerste zat het veertje na indrukken vast door corrosie en de steel schoof ook erg slecht over de andere steel. Zo zie je maar, onderhoud en test je spullen regelmatig. Uiteindelijk hebben we met twee man de reservepeddel in elkaar kunnen zetten. Bij ruig weer (de volgende dag) was het niet gelukt.

Na wat onderzoek moet het bijna wel zo zijn dat er al een scheurtje in de peddelsteel moet zijn ontstaan. De peddel heeft het zwaar te verduren omdat ik veel techniekoefeningen doe. Ook bij het instappen maak ik weleens gebruik van een peddelbrug waarbij je op de peddel gaat zitten. In de (ik denk fiberglas) steel zit ook een aluminium gedeeltje. Dus er moet wel een scheurtje zijn geweest anders krijg je dat nooit voor elkaar om te breken.

Nu even nadenken over een andere peddel. Aanstaand weekend gaan we rondje Texel varen en test ik een Brasca. Wellicht ga ik een losse steel kopen en mijn oude bladen daarop zetten. Eerst alle opties even bekijken en flink testen. Overigens heb ik heerlijk gevaren met de reservepeddel! De dag daarna hadden we windkracht 5-6 pal tegen en moesten we hard werken. De peddel gedroeg zich kranig.

1 comment:

Anonymous said...

Heb je al nagedacht of je de peddel gaat repareren.
Zo ja, komt er dan een beschrijving op de site.