Monday, March 23, 2009

Headwind

Zondag 22 maart. Peddelpraat tocht voor beginners. Lauwersoog naar Engelmansplaat.

S'morgens vroeg reis ik af naar Lauwersoog. Het maritieme bericht op internet geeft een NW4 tot 5, mogelijk 6 af. De marifoon laat echter nog een waarschuwing 6 horen en de wind heeft flink vat op de kajak op het dak. Ik ben benieuwd.

Omdat ik wat vroeg ben tuur ik over het wad. Het ziet er levendig uit. Als er een mede kajakker arriveert vraagt hij me hoe ik er over denk. Ik geef aan het wel aan te durven, maar me af te vragen of het wel door gaat. Al snel komt Paul ( de tochtbegeleider ) het verlossende woord brengen. De meeste deelnemers zijn afgebeld en met totaal acht kajakkers gaan we het Lauwersmeer op. Het plan is om van Zoutkamp naar de spuisluizen te varen. Een 28 kilometer waarvan de helft tegen een windkracht 6 in zonder enig voordeel in de zin van stroming. Ik krap me een paar keer achter de oren maar besluit dat het voor mijn training wel goed is.

Eenmaal op het water grijpt de wind flink aan mijn toggels en is het vechten voor elke kilometer. Na een kilometer of 6 vinden we een luwte waar we van één boot de belading even corrigeren om deze beter bestuurbaar te krijgen op de dwarswind die we ook af en toe hebben. Hier besluiten we ook om de spuisluizen niet aan te doen maar recht tegen wind over te steken naar de jachthaven van Oostmahorn. Inmiddels hou ik me maar voor ogen hoe de terugweg moet zijn met deze wind. We hebben geluk in de jachthaven, want het restaurant is toevallig open ( eigenlijk pas vanaf 1 april ) en dus koffie en een kroket.

De terugweg is de beloning. Het is heerlijk surfen. Onderweg hebben we nog een onvrijwillige zwemmer en dat maakt mij ook weer een aantal dingen duidelijk wat ik niet op orde had. Een warme muts in je voorluik, dat kan natuurlijk niet. Die hoort in je dagluik. Net als dat EHBO setje.

Moe maar tevreden ga ik met een stevige headwind weer de afsluitdijk over naar het noord-holland, hoewel ik toch echt een westelijk koers heb.

1 comment:

Anonymous said...

Rob,

Leuk verhaal. Jammer dat ik er niet bij kon zijn.