Tuesday, August 21, 2007

Den Over - Oudeschild - Bol (TKBN tocht)

Jaja, wat een weekend. Ik heb er nu nog spierpijn van. Maar wel alle inspanningen waard!

Arie was zo aardig om de loggegevens toe te sturen

Het begon als weer een wisselvallige dag. De wind ZW wat een groot stuk ploeteren zou zijn. Het startpunt was de sluis bij Den Oever. We moesten geschut worden wat weleens een wachttijd van 1,5 uur zou kunnen zijn maar binnen een halfuur waren we al op het wad, een meevaller. Unaniem werd besloten dat ik als voorvaarder zou fungeren op de heenreis, met 10 mensen die mij dan braaf zouden volgen.

Bij de VG2 boei een korte pauze om te zien hoelaat het was en of we nog tijd hadden om naar Oudeschild te gaan. We waren als een speer vertrokken uit Den Oever en mede door de snelle schuttijd konden we nog wel een ommetje maken. Het doel werd een strandje ten noorden van Oudeschild bij een surfclub met verse koffie. Dit werd een knap staaltje navigatiewerk want we voeren niet langs boeien en hadden de stroming van de zijkant. De wind draaide al wat richting zuiden waardoor we enige tijd konden meesurfen op de golven naar het strandje. Na 23 kilometer en 3,5 uur varen zaten we aan de koffie.

Na de heerlijke uitstap kwam het laatste stuk, zo'n 15 kilometer varen tegen de wind in. Na een tijdje varen zwakte de wind wat af en konden we met knorrende magen in afwisselend water peddelen naar de hoge plek op Noorderhaaks waar Arie een waypoint had gezet (in zijn GPS).

Op het strand aangekomen werd het slepen met de loodzware kajaks om op het droge te komen. Maar dan heb je ook wat. Een prachtig uitzicht over de Noordzee, Den Helder en Texel. Een paar zeehonden die je met grote ogen aankijken. De tenten waren snel opgezet zodat we aan onze welverdiende maaltijd konden beginnen. Nico en ik hadden gezamelijk een culinair hoogstandje bedacht. Nico verzorgde de boerenkool en ik de worstjes die opgewarmd werden in een heerlijke vette jus.

's Avonds zaten we met de hele ploeg bij elkaar na te praten over de tocht en werd de overheerlijke overjarige zaanse kaas van Arie en Han rondgedeeld samen met bierworstjes en toastjes onder het genot van een glaasje wijn, wat een weelde. Aangezien de wekker rond 06:15 weer af zou gaan lagen we redelijk op tijd in bed, uiteraard eerst nog even rondkijken naar al die mooie lichtjes op het water.

En dan gaat de wekker want we moeten om 08:00 uur in de boot zitten willen we stroomvoordeel hebben. Even wat ontbijten, nog kort genieten van het uitzicht en dan alle tenten opruimen. Al dat zand dat schud ik er thuis wel weer uit. Ja, dat zand zit echt overal, zelfs in de slaapzak. Een enkeling had al zandvlooien in de tent zien rondspringen.

Precies om 08:00 uur waren we gereed om te vertrekken. Nu was Chris de voorvaarder. Na een oversteek van het Marsdiep waren we in veilig water zonder de grote schepen die we eerst moesten zien te ontwijken, wat gaan die dingen hard zeg. De wind was gedraaid naar ZO en daardoor hadden we nu continu tegenwind. In het begin was de stroom erg sterk zodat we soms 11 tot 12 km per uur gingen. Maar dat zwakte al snel weer af door de wind en de sterke getijdekromme. Bij opgaand water heb je maar heel even een sterke stroming.

Voor mij was de terugweg erg zwaar. De vermoeide dagen van de week ervoor begon zijn tol te eisen. Mijn spieren werden strammer en strammer. Doordat we steeds tegenwind hadden was er weinig variatie in het varen. Na wat klaagwerk over mijn conditie tegen Nico kreeg ik een enorme peptalk waardoor ik toch het eind wist te halen.

Een super tocht! Veel kilometers gemaakt, op zaterdag 38km en zondag 28km, waarbij op zaterdag het meest interessante water was.

Met dank aan alle supervaarders en Arie en Han.

Kijk voor alle foto's in het fotoalbum