Wednesday, August 29, 2007

Brandingvaren 19 augustus 2007

(bekijk de foto's van het brandingvaren ...)

Ik ben met Ruud 18 en 19 augustus Den Oever Noorderhaaks gaan varen dus de branding op de zondagavond was iets te veel van het goede. Tegen 15.00 uur zondag hadden we de tocht erop zitten. Tegen de avond komen de vaarkriebels alweer boven. Toch maar even naar het strand in Egmond, dit keer gaat de camera mee om de verrichtingen van de andere op de gevoelige plaat vast te leggen.
In de loop van de middag is de uit het zuiden staande wind gaan liggen. Er zijn dus geen goede branding condities. Als de groep niet gaat varen kunnen we in ieder geval een wandeling gaan maken. In tegenstelling tot wat ik vermoede, is er eenmaal bij zee aangekomen zowaar een tweede brandingslijn te onderscheiden met een redelijk hoge golf die tot aan de kust doorzet.
Voor de groep het ruime sop kiest is er eerst een korte instructie wat te doen als er een aanvaring dreigt en hoe er in en uitgevaren wordt.
Enthousiast gaat de groep in de boten en varen door de branding de zee op. Nog nooit heb ik zoveel mensen te gelijkertijd om zien gaan. Hier is dus iets aan de hand. Als de eerste zwemmend de kust bereiken komen te gelijkertijd de verhalen. De tweede branding blijkt behoorlijk hoog en zit er veel kracht in. Oefening baard kunst en al snel pakken er een paar een mooie surf . Ook de Bongo-slide met de lage steun wordt geoefend. Ik kan prachtige plaatjes schieten met een ondergaande zon op de achtergrond. Dan wordt mijn oog getrokken door Paul die vanuit zee een hoge golf pakt volop in de surf raakt en zijn boot perfect onder controle houdt. Stevenroer links snel overpakken naar rechts, prachtig om te zien, gelukkig staat mijn camera goed om een serie foto’s te maken en dit huzaren stukje vast te leggen voor het nageslacht.
Het weer is perfect, de zon kleurt de hemel rood dit is een prachtige avond om de varen en om plaatjes te schieten.

No comments: