Thursday, October 18, 2007

Rondje Theodori (Kreta) 27 september


We hebben een week vakantie met vrienden gepland op Kreta. De keuze valt op de week van 21 september tot en met 28 september. Dat wordt wandelen, tochtjes met de auto en als het kan, kajakken. Al direct na aankomst als we van het vliegveld langs de kustweg naar de plaats van bestemming rijden ziet de zee er aanlokkelijk uit. Er staat een stormachtige wind en het water beukt met kracht tegen de kust. Snel zijn we gesetteld in het plaatsje Agia Marina ongeveer acht kilometer van Hania. Via het internet weet ik dat er een bedrijfje moet zijn dat kajaks verhuurd.
Bij de eerste wandeling langs de kust ga ik meteen opzoek naar het verhuurbedrijf. Geen punt, het is aan het strand gesitueerd en je kunt het niet missen.
Kajak huren? Vandaag? Nee meneer er staat teveel wind en de onderstroom maakt het te gevaarlijk om je op zee te begeven.
Het was me al opgevallen dat de life guard, iedereen die een poging deed in het water te gaan, direct terug fluit.

Donderdag is de zee vlak genoeg om te varen.
We gaan wederom naar het verhuurbedrijf de vloot ligt uitgestald. Drie jet ski’s, een paar waterfietsen en sit on top kajaks. Het moet dan maar bij gebrek aan beter. We willen rond het eiland Theodori wat vlak voor de kust ligt varen. Als we informatie vragen met betrekking tot onze voorgenomen tocht kijken ze ons meewarig aan.
Er gaat toch een boot dan ga je toch niet met zo’n kajak.
We besluiten het zelf dan maar te gaan onderzoeken met voldoende dinkwater mee en bescherming tegen de zon. Er varen veel bootjes met toeristen rond dus lijkt het geen gevaarlijke onderneming. Binnen een half uur weten we het eiland, wat in zijn geheel een natuurpark is te bereiken. Er is een kleine haven waar vanuit een wandelpad begint. We varen dicht onder de steile rotskust, de hoge bergen lopen zonder strand direct het water in. De rotsen hebben prachtige kleuren in de diverse tinten roodbruin. Als je even niet peddelt, blijkt er een lichte stroming te staan die ons meteen terug laat drijven. Na drie kwartier stevig door peddelen komen we bij de punt van het eiland. Hier staat meer golfslag omdat we uit de beschutting van het eiland varen. Van de kust af was niet te zien dat er aan de achterkant nog een landtong de zee insteekt als we die moeten ronden zal dat nog veel tijd gaan nemen.

Het water is erg helder en er varen een paar motorboten met toeristen die door een glazen boden het onderwater leven kunnen bekijken. Er worden een aantal foto’s van ons gemaakt. Blijkbaar zijn er hier niet veel kajakers op zee. We varen dicht onder de rotsige kust en maken gebruik van de golfbeweging om sneller vooruit te komen. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk dat de landtong een apart eiland is. Een nauwe doorgang bespaart ons veel tijd. Op een goed moment zie ik iets drijven wat op een plastic zak lijkt. Ik ga op onderzoek uit en kom tot de ontdekking dat het een enorme kwal is. Ik ben blij dat ik hem niet als zwemmer tegen kom.

Gracieus met langzame golfbewegingen beweegt het gevaarte door het water. Met een onderwater camera maak ik een paar foto’s. We zijn nu bij de doorgang gekomen en komen op een breed gedeelte van het eiland aan. De rotsen en een grot geven je de indruk dat je naar een kop zit te kijken.

We zijn nu op de terugweg en we moeten ons goed oriënteren om op de goede plek aan de kust uit te komen. Ik bedenk me dat ik op de heen weg meer achterom had moeten kijken.
Al met al is het een heerlijke middag geworden veel gezien en erg genoten. Een aanrader.

No comments: