Tuesday, August 12, 2008

Aanpassen van een sleeplijn


Na een tijdje met een normale sleeplijn te hebben gesleept wilde ik graag een deksleeplijn. Minder belasting voor je rug is wel het grootste voordeel.

Valley verkoopt een deckmounted townline welke bestaat uit een robuuste zak, 14 meter lijn ( inclusief schokkoord ) een haak en drijver. Het geheel wordt op het dek vast gemaakt door middel van meegeleverd klitteband. In eerste instantie lijkt dit fantastisch, echter is het zo dat de kracht van klitteband af neemt als het nat wordt. Daarnaast is het geheel absoluut niet bestand tegen de branding. Meerdere malen had ik al meegemaakt dat ik uit de branding kwam met de zak naast mijn boot, de lijn nog vast in de towningcleat, dat gelukkig nog wel.

Op het zeekamp besloot ik om het geheel om te bouwen, mede door het deelnemen aan een workshop slepen welke gegeven werd door Axel schoevers. Daarnaast kon ik ook inspiratie op doen bij medekanovaarders. Dat is nog een voordeel van zeekampen.

Ik heb er voor gekozen om de oorspronkelijke lijn te combineren met de karabijnhaak van mijn Palm Pro Townline ( dit was oorspronkelijk een band welke ik al had vervangen voor een touw ) welke beter is. Wel heb ik van de haak de inkeeping weg gehaald door te vijlen, omdat je hier makelijk achter blijft haken met de deklijnen bij haast en moeilijke omstandigheden om aan en af te koppelen( de praktijk van een sleepsituatie dus ). Ook de drijver heb ik weggelaten omdat deze in de weg zit wanneer een tandemsleep gemaakt dient te worden.


De zak van Valley gebruik ik niet meer. Deze is vervangen door een (waterdichte) zak/tas van 5 Ltr ( puur vanwege de robuustheid hier van) . Hier heb ik een messingring in gemaakt en berg ik de lijn in op. De zak wordt op het achterdek gelegd onder het dekelastiek. Bij een sleep grijp ik de zak en kan de lijn er makkelijk uit halen.

No comments: