Monday, August 11, 2008

Zeekamp geslaagd !



Het zeekamp is weer voorbij. Een zeer geslaagde week mag ik wel zeggen, daarover straks meer. Helaas konden we door de wind niet elke dag het zilt op. We hebben zelfs een rustdag gehad vanwege de kans op onweersbuien. Toch is er weer veel geleerd, leuk gevaren en veel plezier beleefd. De camping heeft vele malen zoveel water te verduren gehad dat we bijna tochten konden varen van de tent naar de kantine.

Gedurende de week werden er ook nog diverse examens afgenomen. Nico heeft het brevet Zeevaardigheid Extra behaald. Een hele eer mag ik wel zeggen en verdiend, want ik heb Nico vele avonden uitgevloerd op de camping meegemaakt. Zelf heb ik het brevet Zeevaardigheid behaald, samen met nog vele andere leden van kanovereniging Ossa. Al met al zeer geslaagd dus.

Nog even over het brevet Zeevaardigheid. Vaak wordt mij gevraagd of ik nu waarde hecht aan het brevet. Mijn antwoord daar op is altijd stellig nee. Dat vraagt om een toelichting. Het brevet zelf zegt mij niets. Het geeft een nivo aan waarop je zit, maar dat is vaak ook zelf in te schatten. Je moet het brevet waardig zijn. Nu ZV behalen en vier jaar lang niet varen laat mij het ZV brevet houden, maar de waardigheid wordt misschien wel hard minder. Vrijheid in je boot voelen is belangrijk. Blijven varen en technieken oefenen is ook zeer belangrijk. Dat is wat ik ook wil blijven doen en wellicht in de toekomst nog een brevet halen, als ik voel dat ik ook dat nivo waardig ben.

Dit alles is echter allemaal ondergeschikt aan het varen en plezier houden in deze mooie hobby, want het moet wel leuk blijven.

No comments: