Friday, June 3, 2011

Huisduinen - Oudeschild

Zondag 10 april
Wind: noordoost 2-4 Bft
Zonnig
Laagwater Den Helder 5:45 uur

Jak? Wat is er Ka!
We zijn verkeerd. Hoe bedoel je Ka, we zijn verkeerd! Nou ik bedoel, ik sta hier op de dijk maar ik zie geen weide. Nee natuurlijk niet Ka, de Breewijd is geen weide maar een zeestraat.
Nou begrijp ik er helemaal niets meer van Jak, ik zie geen asfalt ik zie geen stenen kortom ik zie geen straat. Ooooo Ka, kom op we gaan wel weer fietsen.

Ruim voor 10.00 uur is de club gereed voor vertrek. We moeten echter even wachten op een groep uit Friesland. “Onder de Wadden” staat ook gereed en die laten we even voorgaan.
De tochtleiding besluit dat Ka en Jak niet mee kunnen varen. Hun voorbereiding was niet op orde. Gelukkig is op de uitrusting van onze groep niets aan te merken. Maar buiten dat je, je uitrusting op orde moet hebben is het ook leuk en verstandig de te varen tocht voor te bereiden. Dit houdt in dat je thuis de kaarten er eens op naslaat en je er eens in verdiept hoe het met de stroming zit. De voorpret is natuurlijk leuk maar het is nog leuker dat je de tocht actief gaat meevaren. Dit houdt in dat je de route actief gaat volgen en dat je het getij in de gaten gaat houden. Dit maakt een tocht dubbel zo leuk.

De start begint al goed. Het strandje wat normaliter bij Huisduinen ligt is er even niet. Volgens een passant is het tijdens een herfststorm verdwenen en daarna niet meer gezien. Het wordt dus kniediep instappen. Peddel Praat zou Peddel Praat niet zijn als we elkaar niet even zouden helpen natuurlijk wordt de bekende Berbee instap toegepast. Even later zit iedereen goed in zijn of haar boot klaar voor de oversteek. Ik heb even contact met de verkeers centrale. Geen bijzonderheden met betrekking tot de scheepvaart we kunnen op weg. We zijn echter wel ruim een half uur te laat vertrokken.
De koers wordt op ongeveer 280 graden gehouden, Thierry wil op de Razende Bol nog even de benen strekken.
Dames en heren 10 minuten pauze. Even een plas wat foto’s maken en babbelen. De tien minuten duren wel erg lang, er wordt nog meer tijd verloren.
Op de noordoost punt van Noorderhaaks staan leuke kruisgolven. Ik kan het niet nalaten er even doorheen te varen. Altijd een leuke ervaring. Een groot deel van de groep blijft echter op ruime afstand van de hoog opspattende golven. Het water is ook best nog wel fris maar omgaan is hier geen punt je kunt overal staan. Vanaf hier gaan we richting De Hors. Het tempo is aan de lage kant en ik begin me af te vragen of we Oudeschild wel gaan halen. Er zijn gelukkig voldoende escapes.
Als we de MokBaai passeren hebben we nog stroom mee al is de gang er wel uit. Thierry heeft besloten in ieder geval naar Oudeschild te varen. De tegenstroom is nu voelbaar dus kruipen we dichter onder de kust. De haven komt in zicht en niet veel later worden de kajaks op de steiger gelegd. Heerlijk in de zon nuttigen we de lunch. Het verbaast me dat er niemand voor een visje gaat. Zelf ben ik door schade en schande wijs geworden, zo’n visje eet ik de hele terugweg.
De groep van Onder de Wadden zit er al geruime tijd en kiest als eerste weer het ruime sop. Na enige tijd volgen wij. De koers ligt nu ten oosten van de marine haven. We kruisen de haven en de veerboot. Op het Marsdiep loopt de snelheid flink op. Niet veel later is Huisduinen alweer in zicht. In de aankondiging stond het al “aan het eind van de tocht is er gelegenheid om te oefenen”. Er is geen ontkomen aan. Even links en rechts rollen, scullen en de boel kan weer kletsnat de auto in. Er wordt zelf nog een redding gedaan. Ik heb het idee dat de theorie tijdens de redding uitvoerig besproken moet worden. Het tweetal dreigt de landingsplaats voorbij de spoelen. Ik moet ze tot enige actie manen. Het is hier geen pretje tegen de stroom in te moeten varen.

No comments: